چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم»/ ۳۲

باهم بخوانیم به اعضای کتابخانه هدف و برنامه داد

سعیده عهدوی

سعیده عهدوی، مسئول کتابخانه شهید امنیت خواه گفت: به واسطه باهم بخوانیم ۱۲ نفر با انگیزه، هدف، برنامه و جوایزی که از قبل مشخص شده بود، در جلسات منظم به کتابخانه می آمدند و در کنار مطالعه، گفتگوهای عمیق به رشد شخصیت آن ها کمک می کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی شهید امنیت خواه شهر اینچه برون استان گلستان و سعیده عهدوی، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.

سعیده عهدوی با اشاره به روند انتخاب اعضا برای شرکت در طرح باهم بخوانیم، گفت: کتابخانه ما در همسایگی مدرسه قرار دارد و پاتوقی برای دانش آموزان محسوب می شود. کودکان و نوجوانان دانش آموز، بیشترین اعضای کتابخانه ما هستند که استقبال بی نظیری از طرح باهم بخوانیم داشتند. تعداد زیادی از دانش آموزان داوطلب شرکت در طرح بودند که من از میان آن ها، افرادی را انتخاب کردم که تقریبا هر روز به کتابخانه می آمدند و در برنامه ها مشارکت داشتند. طرح را با ۱۲ دانش آموز دختر شروع کردیم در حالی که تعداد زیادی از مشتاقان از محدودیت شرکت در طرح دلگیر شدند؛ حتی یکی از اعضا همراه مادرش به کتابخانه آمد تا موافقت مرا برای مشارکت در طرح جلب کند.

باهم بخوانیم به اعضای کتابخانه هدف و برنامه داد

عهدوی با اشاره به منابع مورد علاقه شرکت‌کنندگان این کتابخانه، گفت: کتاب های کاردستی محور از جمله «اسرار طبیعت» بسیار مورد علاقه بچه ها بود. کتاب های «چراهای شگفت انگیز کرمان» و «چراهای شگفت انگیز بیابان ها» نیز برای بچه ها تازه و هیجان انگیز بود. از بین شیوه های مطالعه نیز بلندخوانی، محبوب بچه ها بود؛ چراکه طی آن هر ۱۲ نفر همراه هم یک کتاب را می خواندند.

باهم بخوانیم به اعضای کتابخانه هدف و برنامه داد

وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح شکل گرفت، گفت: محدودیت تعداد شرکت کنندگان طرح باهم بخوانیم ما را هر جلسه با مشتاقانی رو به رو می کرد که خارج از محوطه اجرای برنامه، شنونده گفتگوهای ما بودند. تمامی جلسات ما بعد از مطالعه کتاب و گفتگو درباره آن به ساختن کاردستی با موضوع آن کتاب اختصاص می یافت؛ چراکه بچه ها از ساختن کاردستی کنار هم لذت می بردند. یادم می آید بعد از مطالعه کتاب «پرواز کن، پرواز»، در حالی که بچه ها مشغول ساختن کاردستی با موضوع پرواز بودند، یکی از پسرهایی که در سالن مجاور نشسته بود بی آنکه ابزاری در اختیارش بگذاریم و با آنچه داشت بادبادکی درست کرد و برای من آورد. این اشتیاق بچه ها برای همراهی بی نظیر و مثال زدنی است.

باهم بخوانیم به اعضای کتابخانه هدف و برنامه داد

عهدوی ادامه داد: جلسه مربوط به خوانش کتاب «جای خالی او» نیز جلسه خاطره انگیزی شد. در این کتاب واژگان بسیاری وجود دارد که برای فهم درست آن به مخاطب کودک و نوجوان نیاز به توضیح و تعریف است. در این جلسه برای تعریف واژگان از لغتنامه موجود در بخش مرجع استفاده کردم، همراه بچه ها تک تک واژه ها را پیدا می کردیم و تعریفشان را می خواندیم. در این جلسه بچه ها شیوه استفاده از لغتنامه را یاد گرفتند و این موضوع برایشان جذابیت داشت.

باهم بخوانیم به اعضای کتابخانه هدف و برنامه داد

وی خواستار استمرار اجرای طرح باهم بخوانیم شد و گفت: باهم بخوانیم به اعضای کتابخانه هدف و برنامه داد. اعضا همیشه به کتابخانه می آیند، در برخی برنامه ها شرکت می کنند و کتاب به امانت می گیرند اما به واسطه باهم بخوانیم ۱۲ نفر با انگیزه، هدف، برنامه و جوایزی که از قبل مشخص شده بود، در جلسات منظم به کتابخانه می آمدند و در کنار مطالعه، گفتگوهای عمیق به رشد شخصیت آن ها کمک می کرد. جدای از شرکت کنندگان طرح، تعدادی از اعضای علاقه مند هر جلسه حاضر می شدند تا در جریان برنامه های ما قرار بگیرند و این موضوع موجب افزایش عضویت و جذب اعضا به کتابخانه شد.

عهدوی در خاتمه دقت بیشتر در انتخاب منابع طرح را منجر به موفقیت بیش از پیش باهم بخوانیم دانست.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 4 =